Studiedag ‘Van Aanmelding tot Zorg’
13 maart 2025 – Zebrastraat, Gent
Vraag je je soms af hoe je persoonsgerichte zorg én werken met gestandaardiseerde (BelRAI-) instrumenten en diagnostische labels kan samenbrengen? Het lijken twee tegenstrijdige taken, maar is dat ook zo?
Op donderdag 13 maart 2025 buigen we ons over dit vraagstuk op de studiedag ‘Van Aanmelding tot Zorg’.
Wat betekent diagnostiek voorbij een label? Hoe kan BelRAI meer zijn dan een inschalingsinstrument? We starten de dag met een inspirerend panelgesprek waarin beleidsmakers hun visie op deze vragen delen. Daarna kan je kiezen uit verschillende sessies waarin je handvaten en praktijktips krijgt rond uitdagende thema’s in de praktijk. Samen met deskundigen onderzoeken we vragen als: hoe maken we moeilijke thema’s bespreekbaar? Hoe brengen we diversiteitssensitief werken in de praktijk? En hoe zorgen we ervoor dat de cliënt écht centraal staat?
Verwacht je aan een dag vol nieuwe inzichten, interactieve workshops en praktijkgerichte sessies. Laat je inspireren, ontdek nieuwe perspectieven en ga naar huis met concrete handvaten om persoonsgerichte zorg in jouw werking te versterken.
Voor wie
Of je nu een hulp- of zorgverlener, kwaliteitsmedewerker of beleidsmaker bent, deze studiedag is er voor jou.
Praktische informatie
Datum: Donderdag 13 maart 2025
Locatie: Zebrastraat, 9000 Gent.
Prijs
Regulier ticket: € 150
Studententicket: € 135
Hou deze pagina zeker in de gaten voor updates en meer informatie over het programma.
Programma
In dit inspirerend panelgesprek – gemodereerd door Lieve Blancquaert – zullen prof. dr. Anja Declercq (LUCAS, KU Leuven), Dries Bleys (VAPH), Karen Jutten (Departement Zorg) en dr. Kimberly Van Nieuwenhove (KCD) hun visie delen op ‘Diagnostiek voorbij het label‘ en ‘BelRAI voorbij de inschaling‘.
Prof. dr. Anja Declercq is directeur van LUCAS – Centrum voor Zorgonderzoek, gewoon hoogleraar bij het Centrum voor Sociologisch Onderzoek aan de KU Leuven en Promotor-Coördinator van het Steunpunt Welzijn, Volksgezondheid en Gezin. Zij doet sinds 2005 onderzoek over en met de interRAI instrumenten in België. Daarnaast is ze sterk betrokken bij interRAI, waar ze onder meer lid is van de Board.
Dries Bleys, doctor in de psychologie, is sinds 2018 werkzaam bij het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap (VAPH) als beleidsmedewerker wetenschappelijk onderzoek. Binnen het VAPH coördineert hij het onderzoek naar inschalingsinstrumenten voor zowel meerderjarige als minderjarige personen met een handicap. Eerder was hij al intensief betrokken als stuurgroepvoorzitter bij de BelRAI-onderzoeken binnen het agentschap.
Karen Jutten werkt als BelRAI-coördinator bij het Departement Zorg, waar ze verantwoordelijk is voor de coördinatie van BelRAI binnen het Vlaamse zorg- en welzijnsbeleid. Vanuit haar rol biedt ze beleidsmatige ondersteuning bij de implementatie van BelRAI in diverse zorg- en welzijnssectoren. Eerder was ze beleidsmedewerker ouderenzorg bij het Agentschap Zorg en Gezondheid.
Dr. Kimberly Van Nieuwenhove is directeur van het Kwaliteitscentrum voor Diagnostiek. Daarnaast is ze gastdocent bij de vakgroep Psychoanalyse en Raadplegingspsychologie van de Universiteit Gent en heeft ze een privépraktijk als klinisch psycholoog in Gent. Ze behaalde haar doctoraat in de Klinische Psychologie in 2019.
parallelle sessie
Om goede kwaliteitsvolle zorg te verlenen aan iedereen, is er aandacht nodig voor cultuursensitieve zorg. In deze interactieve workshop bekijken we eerst enkele begrippen: wat is cultuursensitieve zorg (en wat is er anders dan persoonsgerichte zorg), wat is diversiteit en inclusie. Verder gaan we in op bewustwording van ons eigen referentiekader en onze blik op de ‘ander’. Deze bewustwording is het basiselement van cultuursensitief kunnen werken.
Kenniscentrum Welzijn, Wonen, Zorg zet zich in voor meer welzijn, vernieuwende woonvormen en toegankelijke zorg in Brussel. Ze ondersteunen organisaties zodat zij de levenskwaliteit van Brusselaars kunnen verbeteren.
Cynthia van Thiel is medewerker diversiteit en inclusie bij het Kenniscentrum Welzijn, Wonen, Zorg. Ze geeft vorming over intersectionaliteit en cultuursensitieve zorg. Ze schreef onlangs een publicatie over inclusieve zorg voor ouderen met een migratieachtergrond in het woonzorgcentrum.
Laure Bakker is medewerker inclusie en beleidsondersteuning bij het Kenniscentrum Welzijn, Wonen, Zorg met een specifieke expertise in inclusie voor personen met een handicap. Ze zette haar schouders onder het project CuSeHa, waarbij een leertraject rond cultuursensitieve zorg voor personen met een handicap werd georganiseerd en schreef hier een publicatie over.
parallelle sessie
Cliëntoverleg in de jeugdhulp is een beproefd en bewezen instrument dat sinds 2008 wordt toegepast, en dat in meer dan 4000 trajecten werd ingezet in Vlaanderen. Het brengt hulpverleners, cliënten en hun sociaal netwerk samen om de ondersteuning en hulpverlening aan gezinnen te coördineren en te verbeteren.
Anne Sorret en Danielle Esseling van het Agentschap Opgroeien nemen je mee in een sessie over cliëntoverleg in het zorgtraject voor kinderen en jongeren.
Anne Sorret is Medewerker Team jongvolwassenen en Aanspreekpunt cliëntoverleg en bemiddeling in de Jeugdhulp, Opgroeien.
Danielle Esseling is Medewerker Team Jongvolwassenen en Aanspreekpunt Cliëntoverleg en Bemiddeling in de Jeugdhulp, Opgroeien.
parallelle sessie
Tijdens deze sessie worden de hernieuwde classificerende diagnostische protocollen verstandelijke beperking en autisme van het KCD voorgesteld door dr. Femke Cathelyn. In de hernieuwde protocollen wordt er meer aandacht besteed aan belangrijke onderwerpen zoals participatie, diversiteitssensitief werken en neurodiversiteit. Tijdens deze lezing zal het accent vooral liggen op participatief aan de slag gaan met cliënten met (een vermoeden van) autisme en een verstandelijke beperking.
Dr. Femke Cathelyn behaalde een doctoraat in de psychologie en ging daarna aan de slag als wetenschappelijk medewerker bij het Kwaliteitscentrum voor Diagnostiek. Als wetenschappelijk medewerker zet ze zich onder andere mee in voor het ontwikkelen van diagnostische richtlijnen en het geven van vormingen en lezingen aan hulpverleners.
parallelle sessie
“Hulpverleners die werken met kinderen en jongeren met een migratieachtergrond worden vaak uitgedaagd in dialoog te gaan over beeldvorming en diagnose, concepten die sterk geworteld zijn in Westerse perspectieven.
Hoe maak je deze concepten bespreekbaar bij mensen met een migratieachtergrond? Waar zitten de kansen om een brug te slaan? Vinden we verklaringen voor drempels in het referentiekader van de gezinnen? Spelen taal, cultuur, migratie, uitsluitingservaringen een rol? En in welke mate speelt (het referentiekader van) de hulpverlener een rol?
Aan de hand van praktijkvoorbeelden geven we inzicht in hoe we bij dOT vzw werken om deze uitdagingen aan te gaan. We gaan op zoek naar handvatten om een inclusieve en effectieve hulpverlening te bieden.”
dOT versterkt professionele hulpverleners, teams en organisaties in hun competenties en vaardigheden om op een diversiteitsgevoelige manier verbinding te maken met kinderen en jongeren met een migratieachtergrond en hun context.
Robrecht D’Haeseleer is stafmedewerker bij dOT vzw, een organisatie die zich inzet voor het versterken van diversgevoelige vaardigheden van professionele hulpverleners, teams en organisaties die met kinderen, jongeren en hun context aan de slag gaan.
parallelle sessie
In deze sessie staan Liesbeth Verdonck en Florian Wauters van het Kwaliteitscentrum voor Diagnostiek stil bij de meerwaarde én de uitdagingen van interdisciplinair samenwerken, meer specifiek in het BelRAI-verhaal. Hoe faciliteer je het interdisciplinair samenwerken in de organisatie? Wie betrek je hierbij en wanneer? En maakt de bewoner deel uit van een interdisciplinair team?
Liesbeth Verdonck is medewerker BelRAI bij het Kwaliteitscentrum voor Diagnostiek en staat mee in voor de verdere uitwerking en implementatie van het vormings- en attesteringstraject van BelRAI in Vlaanderen. Ze behaalde in 1999 haar master in de Farmaceutische wetenschappen aan de Universiteit Gent en behaalde bijkomend een attest van seniorenconsulent.
Florian Wauters is medewerker BelRAI bij het Kwaliteitscentrum voor Diagnostiek en staat mee in voor de verdere uitwerking en implementatie van het vormings- en attesteringstraject van BelRAI in Vlaanderen. Hij behaalde in 2017 zijn bachelor in de Podologie en behaalde in 2021 zijn master in het Management en het Beleid van de Gezondheidszorg.
parallelle sessie
Persoons- en Familiegerichte Zorg is een benadering waarbij de zorg volledig wordt afgestemd op de unieke behoeften, wensen en voorkeuren van de patiënt en zijn of haar familie. In deze aanpak worden zowel de persoon als zijn familie actief betrokken bij de zorgplanning en -beslissingen. Âmeluna vzw stelt zich als doel om de zorg zo persoonlijk en relevant mogelijk te maken, waardoor de patiënt zich gezien, gehoord en ondersteund voelt, en de familie een belangrijke rol speelt in het zorgproces.
Gij: Persoons- en familiegerichte zorg belangt iedereen aan, ongeacht waarden, geloof, het niveau van opleiding en kennis van taal.
Gij en ik: Iedere interactie, tussen patiënt, familie, mantelzorger, zorgverstrekker, zorgorganisatie én overheid heeft impact.
Gij en ik, samen: Juist dat ‘samen’ creëert omstandigheden waarin de patiënt zijn doelen en keuzes beter kenbaar kan maken. Het is een verhaal van participeren.
Gij en ik, samen op weg: Persoons- en familiegerichte zorg is een proces en nooit echt ‘af’.
Gij en ik, samen op weg naar andere zorg: Het lijkt logisch dat we de patiënt en zijn familie centraal plaatsen in de zorg, maar toch is het vaak de organisatie die bepaalt waar de weg naartoe gaat.
Dr. Robrecht Ceulemans is medeoprichter en voorzitter van Âmeluna vzw. Hij is departementshoofd van de afdeling Heelkunde in het H. Hartziekenhuis Mol, actief als abdominaal chirurg. Met zijn dienst ontving hij de Covidien Award voor Excellentie in Ziekenhuismanagement voor het ERAS-project (Enhanced Recovery After Surgery), waarbij de patiënt centraal staat. Hij is gepassioneerd door persoons- en familiegerichte zorg.
Prof. Chantal Van Audenhove is emeritus hoogleraar, ze doceerde psychologie en toegepaste communicatie in de opleidingen Arts en Tandarts aan de KU Leuven. Haar doctoraatsproefschrift handelde over de dialoog bij de keuze voor psychosociale hulpverlening bij verwijzing vanuit de eerste lijn.
Lastige gesprekken en agressie: praktische handvaten voor zorgverleners - Impuls vzw (14u45 - 15u45)
parallelle sessie
Impuls biedt mensen kansen om samen te leven en samen te werken vanuit verbinding. In een maatschappij waarin er steeds meer nadruk wordt gelegd op verschil, geven zij concrete handvatten om verschillen te overstijgen.
parallelle sessie
Dr. Vicky Hennissen is doctor in de psychologie en werkt als wetenschappelijk medewerker bij het Kwaliteitscentrum voor Diagnostiek. Ze zet zich in voor de versterking van diagnostische processen en het bevorderen van samenwerking tussen professionals. Op de studiedag presenteert ze de nieuwe Praktische Richtlijn Samenwerken in de Gezondheids- en Welzijnszorg, ontwikkeld door het Kwaliteitscentrum voor Diagnostiek.
parallelle sessie
In een maatschappij die diverser wordt, dringt de noodzaak om een diagnostisch traject op een faire manier te doorlopen alsmaar meer op. In deze workshop staan we stil bij de belangrijkste principes om op een faire manier een diagnostisch traject te lopen (de toetsstenen) en maken we samen met de deelnemers de transfer naar hun diagnostische praktijk.
Het project protocollering diagnostiek (Prodia) streeft naar een meer gestandaardiseerde en kwaliteitsvolle leerlingenbegeleiding binnen een continuüm van zorg. De focus van dit project ligt op handelingsgerichte diagnostiek.
Sarah Schaubroeck is klinisch psycholoog en antropoloog. Zij werkt als coördinator van het netoverstijgend Project Protocollering Diagnostiek en als professionaliseringsmedewerker binnen de POC GO! CLB rond de thema’s handelingsgerichte diagnostiek en leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. In beide jobs besteedt ze veel aandacht aan diverssensitieve diagnostiek en hulpverlening.
Caroline Dejonghe is lector binnen de opleiding Toegepaste Psychologie van de Thomas More Hogeschool waar ze ook studenten begeleidt die stagelopen binnen de school- en pedagogische psychologie. Daarnaast is Caroline onderwijscoördinator binnen de opleiding Maatschappelijke Veiligheid, eveneens van de Thomas More Hogeschool.
Voorgaande studiedagen KCD
Studiedag Casusgerichte diagnostiek over de muren heen
10 november 2023 – Bijloke Gent
Op de studiedag werd een nieuwe leidraad – Richtlijn Casusformulering – geïntroduceerd om casusgericht aan de slag te gaan in de praktijk. Verschillende praktijkdeskundigen gingen daarnaast in op enkele belangrijke thema’s, zoals het bevorderen van participatie en cultuursensitief werken op casusniveau.
Vanuit onze missie willen we het kwaliteitsvol samenwerken ‘over de muren heen’ binnen het kader van diagnostiek verder ondersteunen en faciliteren. Op deze studiedag konden de verschillende diagnostische centra elkaar en elkaars werking beter leren kennen, onder meer tijdens het intersectoraal forum. Verschillende organisaties maakten van dit forum gebruik om hun werking en visie op het diagnostisch proces uit de doeken te doen. Daarnaast gingen er ook enkele parallelle sessies door. Tijdens deze sessies illustreerden telkens twee organisaties het verloop van een diagnostisch proces aan de hand van een concrete casus.
Programma
Dr. Laurent Bursens – Verwelkoming
Dr. Julie De Ganck – Over de zin en onzin van richtlijnen
Dr. Femke Cathelyn – Van focusgroep naar interdisciplinair samenwerken
Dr. Kimberly Van Nieuwenhove – Richtlijn casusformulering
Amar El-Omari – Cultuursensitief casusgericht werken
Tim Verbeke & Lisa Vercruysse – Participatief werken
Intersectoraal forum – Verschillende diagnostische centra stellen hun werking voor
Parallelle casusbesprekingen
- Sessie 1: Centra leerlingenbegeleiding & Geestelijke gezondheidszorg
- Sessie 2: Onthaal-, observatie- en oriëntatiecentra & Kinder- en jeugdpsychiatrie
- Sessie 3: Observatie- en behandelcentra & Centra voor ambulante revalidatie
- Sessie 4: Diensten maatschappelijk werk & Centra voor ontwikkelingsstoornissen
Klaartje Cops – Afsluitende reflectie
Impressies
Sprekers
Dr. Laurent Bursens
Verwelkoming
Dr. Julie De Ganck
Julie De Ganck is directeur van het Kwaliteitscentrum voor Diagnostiek vzw.
Over de zin en onzin van richtlijnen.
Dr. Femke Cathelyn
Femke Cathelyn is wetenschappelijk medewerker binnen het Kwaliteitscentrum Diagnostiek vzw waar zij focust op onderzoeksthema’s binnen de domeinen Jeugdhulp en Vlaamse sociale bescherming.
Van focusgroep naar interdisciplinair samenwerken
In 2022 voerde het Kwaliteitscentrum voor Diagnostiek een focusgroeponderzoek uit om na te gaan hoe diagnostiek vandaag de dag vorm krijgt binnen organisaties werkzaam in de Integrale Jeugdhulp in Vlaanderen. Meer specifiek werd onderzocht of het diagnostische proces binnen de organisaties aansluit bij de Algemene Intersectorale Richtlijn Diagnostiek, gepubliceerd in 2020. Daarnaast werd nagegaan welke knelpunten er zijn en welke noden men ervaart om kwaliteitsvol werk te kunnen leveren.
Dr. Kimberly Van Nieuwenhove
Kimberly Van Nieuwenhove is wetenschappelijk medewerker binnen het Kwaliteitscentrum voor Diagnostiek vzw waar zij focust op onderzoeksthema’s binnen het domein Jeugdhulp. Daarnaast is ze halftijds werkzaam bij de vakgroep psychoanalyse en raadplegingspsychologie van de Universiteit Gent en heeft ze een privé praktijk als klinisch psycholoog.
Richtlijn Casusformulering: Een 5 i-model als handleiding om casusgericht te werken
In deze presentatie introduceren we de nieuwe richtlijn die werd ontwikkeld om het diagnostisch proces vorm te geven aan de hand van casusformulering. Onze benadering is gebaseerd op vijf kernprincipes, verenigd onder de noemer van de “5 i’s”: idiografisch, integratief, interventie-gericht, interactief en introspectief. Voor elke pijler belichten we kort de theoretische grondslagen om vervolgens dieper in te gaan op praktische tips en handige tools om de vertaling te maken naar de praktijk. Deze presentatie heeft tot doel professionals uit verschillende vakgebieden te inspireren en te voorzien van een bruikbaar kader om casussen op een unieke, holistische, handelingsgerichte, participatieve en reflexieve manier te benaderen.
Amar El-Omari
Amar El-Omari is assistent aan de vakgroep psychoanalyse en raadplegingspsychologie van de Universiteit Gent en doet onderzoek naar radicalisering in de context van de Islam. In het verleden heeft hij in een CGG in Brussel gewerkt waar zijn interesse vooral uitging naar transculturele therapie.
Cultuursensitief casusgericht werken
Diversiteit is niet meer weg te denken uit onze huidige samenleving. Zo is de ‘vreemde’ ander, zij hij cultureel, religieus of etnisch ‘anders’ een deel van onze maatschappij, getuige hiervan de meer dan 150 verschillende nationaliteiten die in Vlaanderen wonen. In een klinische context kan dit aspect van ‘diversiteit’ zich uiten in de wijze waarop iemand zijn psychisch lijden verklaart dan wel hoe symptomen cultureel gekleurd kunnen zijn. Aan de hand van enkele klinische fragmenten sta ik graag met jullie stil bij wat ‘cultuursensitief’ werken kan betekenen, wat culturele representaties zijn, hoe we ons diagnostisch (en bijgevolg ook psychotherapeutisch) kunnen oriënteren om deze klachten te duiden en een gepaste inschatting te maken van de hulpvraag.
Tim Verbeke & Lisa Vercruysse
Tim Verbeke is klinisch psycholoog en participatiecoach in het netwerk WINGG (West-Vlaams netwerk geestelijke gezondheid voor kinderen, jongeren en hun context). Lisa Vercruysse is werkzaam als participatiecoach en coördinator bij Crosslink. Sinds 2021 is er in elk netwerk, dus in elke provincie, een participatiecoach actief. De participatiecoaches zetten in op het versterken van de stem van kinderen, jongeren en hun context, zodat ze actief kunnen meebouwen aan geestelijke gezondheidszorg in België. Daarnaast stimuleren ze de bewustwording van het belang en meerwaarde van participatief werken bij diensten en ondersteunen ze deze diensten om participatief aan de slag te gaan.
Participatief werken
Participatie is een recht en ondertussen weten we dat participatie van kinderen, jongeren en de mensen rondom hen ervoor zorgt dat de kwaliteit van zorg stijgt. Het is dus niet verwonderlijk dat verschillende richtlijnen het belang van participatie benadrukken. Maar het is niet altijd duidelijk hoe je dit dan concreet doet. Nochtans is participatief werken niet zo moeilijk maar er zijn wel enkele basisvoorwaarden. In deze lezing verkennen we deze voorwaarden en gaan we samen met het publiek en met kinderen, jongeren en ouders op zoek naar hoe je participatie kan installeren en verbreden in je dienst, je team, in een diagnostisch traject,… Waar we zullen landen kunnen we niet voorspellen maar dat is net leuk en boeiend aan participatief werken!
Klaartje Cops
Klaartje Cops is beleidsmedewerker bij het Agentschap Opgroeien en gaf een afsluitende reflectie op de studiedag.
Studiedag Algemene Intersectorale Richtlijn Diagnostiek
14 oktober 2020 – Oude Vismijn Gent
Ter introductie van de Algemene Intersectorale Richtlijn Diagnostiek organiseerde het Kwaliteitscentrum voor Diagnostiek op 14 oktober 2020 een studiedag waarop deze richtlijn uitgebreid werd toegelicht. Verschillende sprekers belichtten vanuit hun expertise een aspect van kwaliteitsvolle diagnostiek . Hieronder vindt u een overzicht van het programma en kan u ook de verschillende presentaties raadplegen.
Programma en presentaties
Dr. Nathalie Schouppe – Ontstaan Intersectorale Richtlijn en belang van kwaliteitsvolle diagnostische instrumenten
Prof. dr. Kristof Van Assche – Het delen van gezondheidsgegevens: naar een betere balans met de autonomie en privacy van de patiënt?
Prof. dr. Stijn Vanheule – Een crisis is ook altijd een verhaal
Prof. dr. Pieter Adriaens – Terughoudendheid binnen een diagnostisch proces
Prof. dr. Paul Van Royen – Kwaliteitsvolle diagnostiek is interprofessioneel teamwork
Dr. Julie De Ganck – Resultaten case study onderzoek over het belang en de functie van dialoog binnen een diagnostisch onderzoek – Inleiding en vertoning van de documentaire (IN)SPRAAK van Ivan Boeckmans in opdracht van het Kwaliteitscentrum over de ervaring van jongeren met diagnostiek en jeugdhulp
Mevr. Caroline Vrijens – Afsluitende reflectie
Dhr. Laurent Bursens – Afsluitend woord van de voorzitter
Impressies
Sprekers
Dr. Nathalie Schouppe
Nathalie Schouppe is wetenschappelijk medewerker binnen het Kwaliteitscentrum voor Diagnostiek vzw, waar zij focust op onderzoeksthema’s binnen het domein jeugdhulp.
Ontstaan Intersectorale Richtlijn en belang van kwaliteitsvolle diagnostische instrumenten
Eén van de opdrachten van het Kwaliteitscentrum voor Diagnostiek vzw is het ontwikkelen en implementeren van diagnostische protocollen. In het kader hiervan werd de nood aan een algemene duidelijke omkadering en visie aangevoeld. Om aan deze behoefte te voldoen heeft een werkgroep bestaande uit experten inzake diagnostiek ingezet op de ontwikkeling van een richtlijn – de Algemene Intersectorale Richtlijn Diagnostiek – met als doelstelling een algemeen gedragen kwaliteitskader aan te reiken aan het diagnostische werkveld. Naast een omvattende definiëring van diagnostiek schetst deze richtlijn zeven kwaliteitspijlers waaraan een diagnostisch proces idealiter voldoet. In deze presentatie zal in eerste instantie de ontwikkeling en inhoud van de richtlijn toegelicht worden. Daarnaast focust deze presentatie op één van de beschreven kwaliteitspijlers, zijnde het gebruik van kwaliteitsvolle methodieken en instrumenten.
Prof. dr. Kristof Van Assche
Kristof Van Assche is onderzoeksprofessor gezondheidsrecht aan de Universiteit Antwerpen, waar hij ook rechtsfilosofie doceert. In zijn onderzoek analyseert hij de juridische kwesties die kunnen opduiken bij potentieel controversiële interventies op het gebied van gezondheidszorg, zoals abortus, euthanasie en medisch geassisteerde zelfmoord, orgaandonatie en orgaanhandel, prenatale tests en gene editing, medisch geassisteerde voortplanting en draagmoederschap, biobanking, experimenten op mensen, neuro-interventies, en dwangmaatregelen. Zijn invalshoek is naast strikt juridisch ook ethisch en rechtsfilosofisch van aard.
Het delen van gezondheidsgegevens: naar een betere balans met de autonomie en privacy van de patiënt?
Onze gezondheidszorg is sinds kort de weg ingeslagen van digitalisering en gegevensdeling. Deze evolutie is onomkeerbaar en heeft een grote impact op preventie, diagnose en behandeling. Ondanks de grote voordelen die hiervan te verwachten zijn, staat deze evolutie op gespannen voet met sommige patiëntenrechten en in het bijzonder met het respect voor diens autonomie en privacy. Relevante principes vinden we onder meer terug in de Wet Patiëntenrechten, de Kwaliteitswet en de Wet Bescherming Persoonsgegevens. Vragen die in dit verband gesteld kunnen worden zijn onder meer: 1) mag gegevensdeling als voorwaarde gesteld worden voor het verlenen van zorg?; 2) hoe valt de ruime toegang tot de gezondheidsgegevens te rijmen met het beroepsgeheim en het vertrouwen dat de patiënt in de zorgverlening moet kunnen stellen?; en 3) wat met het recht van de patiënt op inzage, rectificatie en wissen van bepaalde gegevens? In de presentatie zal hierop dieper worden ingegaan.
Prof. dr. Stijn Vanheule
Stijn Vanheule is klinisch psycholoog en psychoanalyticus. Hij is als professor klinische psychodiagnostiek en psychoanalyse verbonden aan Universiteit Gent. Hij is auteur van meerdere boeken en onderzoeksartikelen binnen zijn vakgebied en werkte in 2019 voor de Hoge Gezondheidsraad mee een advies uit over het gebruik van diagnostiek (https://www.health.belgium.be/nl/advies-9360dsm).
Een crisis is ook altijd een verhaal
Psychische problemen komen onder allerlei gedaanten tot uiting. Bij de een als agressieproblematiek, bij een ander als eetstoornis en bij nog iemand anders onder de vorm van een verslaving. Door problemen op die manier te categoriseren, krijgen we vat op typische gedragspatronen. Maar er is meer. Het functioneren van mensen is ook altijd ingebed in leefwerelden en sociale omstandigheden. Crisissen getuigen met name van een stilstand in iemands verhaal. Ze geven uiting aan radeloosheid en verwarring. Aan boosheid en verdriet. Wie deze dynamiek wil vatten, moet de verhalen van jongeren lezen en beluisteren, en moet tijd en ruimte scheppen om samen met alle betrokkenen te denken en te zoeken. Enkel op die manier kan diagnostiek het pad effenen voor pragmatische actie en destructieve patronen helpen doorbreken.
Prof. dr. Pieter R. Adriaens
Pieter R. Adriaens is hoofddocent verbonden aan het Hoger Instituut voor Wijsbegeerte van de KU Leuven, waar hij doceert over de geschiedenis en filosofie van de wetenschappen, en over de relatie tussen mensen en andere dieren. Hij werkt ook mee aan niet-academische projecten, zoals een documentaire-reeks over de geschiedenis van de menselijke homoseksualiteit en een boek en filmproject over een jonge vrouw met het syndroom van Cotard.
Terughoudendheid binnen een diagnostisch proces
De gezondheidszorg is een domein waarin onze feitelijke onwetendheid onderschat wordt. We weten al langer dat patiënten de kennis en geneeskracht van artsen, alsook de effectiviteit van hun ingrepen overschatten. Sommige artsen hebben zelf ook die neiging. Die overschatting is overigens erg menselijk, in beide groepen. Aan de kant van de artsen is er onder meer het menselijke verlangen een einde te maken aan de onrust van hun patiënten – een onrust die voortkomt uit het lijden, maar ook uit de onwetendheid van patiënten over wat hen overkomt. Aan de kant van de patiënten gaat elke toestand van ziekte gepaard met onzekerheid, die zich vaak vertaalt in een zogenoemde optimism bias (‘als een therapie aangeboden wordt, zullen de voordelen wel groter zijn dan de nadelen’), maar ook met een grote behoeftigheid. Er is de behoefte aan een duidelijke diagnose, die op eenduidige wijze verbonden is met een beproefde therapie, liefst in de vorm van een magic bullet (dat wil zeggen een therapie die én specifiek is én effectief), en die ten slotte zelf niet al te veel nevenwerkingen heeft of schade aanricht. In mijn lezing bespreek ik nut en nadeel van onwetendheid in de (psychische) gezondheidszorg.
Prof. dr. Paul Van Royen
Paul Van Royen is gewoon hoogleraar huisartsgeneeskunde aan de Universiteit van Antwerpen en voorzitter van het onderwijsproject IPSIG. Hij is betrokken in verschillende (Europese) onderzoeksprojecten binnen de eerstelijnsgezondheidszorg, op topics zoals luchtweginfecties en het voorschrijven van antibiotica, medische besliskunde, medische opleiding, gezondheidszorgorganisatie en hanteren van gegevens in de gezondheidszorg. Als huisarts in een groepspraktijk in Antwerpen en als verantwoordelijk bestuurder van het Vertrouwenscentrum Kindermishandeling, heeft hij een nauw contact met het hele werkveld van de gezondheidszorg. Hij is daarnaast ook coördinator van het Praktijkrichtlijnenproject voor de eerste lijn in België, binnen EBPracticeNet en CEBAM.
Kwaliteitsvolle diagnostiek is interprofessioneel teamwork
Om een kwaliteitsvolle diagnostiek en daarop gepaste zorg waar te maken, is interprofessioneel samenwerken een basisvoorwaarde. Samenwerken tussen disciplines, professies en sectoren start immers al bij het verzamelen, ordenen en verwerken van beschikbare relevante gegevens vanuit de hulp- of zorgvraag van een patiënt of cliënt. Interprofessioneel teamwerk is niet zo vanzelfsprekend, want je hebt er specifieke competenties van ‘samenwerker’ voor nodig. Interprofessioneel samenwerken vereist een (leer)proces, waarbij vijf stappen essentieel zijn: (1) elkaar leren kennen: wie is de ander en wie ben ik ?; (2) het opstellen van een interprofessioneel (zorg)plan; (3) patiënt/cliëntgericht werken met reflectie/evaluatie van de teamwerking (4); ethisch handelen vooral bij moeilijke en complexe situaties (5); en communiceren: hoe, waarom en met wie? Volgens het teamdoelmatigheidsmodel van Fry ligt het geheim van goede samenwerking in vier bouwstenen: het bepalen van een teamdoelstelling, rollen en verwachtingen, procedures of afspraken, en tenslotte interpersoonlijke relaties/interacties en gedragscodes. Belangrijk voor interprofessionele samenwerking is bovendien het hanteren van een gemeenschappelijke taal en eenzelfde raamwerk, zoals bvb. het International Classification of Functioning, Disability and Health model (ICF). Deze bouwstenen van interprofessioneel samenwerken zullen toegelicht worden aan de hand van enkele praktijkvoorbeelden in de diagnostiek en zorg-indicatiestelling.
Dr. Julie De Ganck
Julie De Ganck is directeur van het Kwaliteitscentrum voor Diagnostiek vzw.
(IN)SPRAAK: in dialoog met jongeren en hun context over diagnostiek en jeugdhulp
Een van de doelstellingen van het nieuwe Decreet Integrale Jeugdzorg (Vlaanderen, 2014) betreft de maximale participatie en betrokkenheid van de minderjarige en zijn context in alle fases van het hulpverleningstraject, inclusief het diagnostisch proces. Binnen dit kader realiseerde het Kwaliteitscentrum voor Diagnostiek twee kwalitatieve studies. De eerste studie betreft een case study onderzoek naar de functie van dialoog tussen de verschillende betrokken actoren voor de realisatie van een kwalitatief diagnostisch proces binnen de Integrale Jeugdhulpverlening. Onderzoeker Dorothee De Ganck ging hiervoor in dialoog met drie minderjarigen – opgenomen in een Onthaal-, observatie- en oriëntatiecentrum (OOOC) – en hun systeem en bracht hierbij het volledige hulpverleningstraject van de minderjarigen in kaart (De Ganck, 2019).
De tweede studie betreft een documentaireproject waarvoor samengewerkt werd met filmmaker Ivan Boeckmans. De documentaire (IN)SPRAAK die op de deze studiedag in première gaat, toont de particuliere ervaringen en beleving van kinderen en jongeren met diagnostiek en jeugdhulp.
Mevrouw Caroline Vrijens
Caroline Vrijens is kinderrechtencommissaris en gaf een afsluitende reflectie op de studiedag.
Studiedag ASS
15 oktober 2018 – Het Pand, Gent
In het kader van de hernieuwde protocollen organiseerde het Kwaliteitscentrum voor Diagnostiek vzw de studiedag ‘Diagnostiek van Autisme in Perspectief’. De studiedag was een succes en werd bijgewoond door een ruim en divers publiek. Hieronder vindt u een overzicht van het programma en kan u ook de verschillende presentaties raadplegen.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Julie De Ganck – Voorstelling Classificerende Diagnostische Protocollen Autismespectrumstoornis
-
Nathalie Schouppe – Resultaten kwalitatief focusgroeponderzoek bij volwassenen met ASS en ouders van kinderen met ASS
-
Marijke Vandepitte – Diagnostiek van autisme bij jonge kinderen volgens de Infant Mental Health visie
-
Jean Steyaert – De zin van brede en handelingsgerichte multidisciplinaire diagnostiek bij jongeren met autismespectrumstoornis
-
Herbert Roeyers – Screeningsinstrumenten voor autismespectrumstoornis: veelbelovend maar verre van perfect
-
Kristien Hens – De betekenis van de diagnose autisme
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-