Algemene voorwaarden

 ALGEMENE VOORWAARDEN KWALITEITSCENTRUM VOOR DIAGNOSTIEK

Laatste wijziging 07/10/2024

  1. DEFINITIES
  • Kwaliteitscentrum voor Diagnostiek (afgekort KCD): Kwaliteitscentrum voor Diagnostiek vzw, met ondernemingsnummer BE0548.718.607 en maatschappelijke zetel gevestigd te Kortrijksesteenweg 405, 9000 Gent.
  • Klant: elke persoon of entiteit die gebruik maakt van de opleidingsdiensten van het Kwaliteitscentrum voor Diagnostiek, dan wel die – in geval van een aanbieding – interesse toont om gebruik te maken van deze opleidingen en/of andere dienstverlening.
  • Opleidingsdienst: hetgeen de klant aankoopt zoals het door het Kwaliteitscentrum voor Diagnostiek wordt aangeboden, wat zowel de levering van een goed kan zijn als de verstrekking van een dienst.
  1. TOEPASSINGSGEBIED

2.1 Tenzij voorafgaandelijk en schriftelijk anders werd overeengekomen, zijn onderhavige algemene voorwaarden (hierna “Algemene Voorwaarden” genoemd) van toepassing op alle overeenkomsten gesloten door het Kwaliteitscentrum voor Diagnostiek, alsook op alle overeenkomsten met en aanbiedingen aan klanten.

2.2 Onderhavige Algemene Voorwaarden primeren op de algemene en bijzondere voorwaarden van de Klant, zelfs indien de voorwaarden van de Klant anders bepalen.

  1. VOORWERP VAN DEZE ALGEMENE VOORWAARDEN

3.1 Het Kwaliteitscentrum voor Diagnostiek richt de door haar aangeboden diensten op een professioneel publiek, waaronder begrepen wordt eenieder die de diensten van het Kwaliteitscentrum voor Diagnostiek afneemt, geheel of gedeeltelijk, met het oog op een actuele of toekomstige professionele activiteit en in ieder geval met uitsluiting van afname van de diensten van het Kwaliteitscentrum voor Diagnostiek voor doeleinden die volledig buiten de actuele of voorgenomen handels-, ambachts-, bedrijfs- of beroepsactiviteit van de Klant vallen.

3.2 De Klant verklaart door zijn inschrijving en door het accepteren van deze Algemene Voorwaarden, te handelen in een hoedanigheid zoals vermeldt in vorige alinea en derhalve niet te handelen als consument in de zin van het Wetboek Economisch Recht.

3.3 Opleidingen en overige diensten aangeboden door het Kwaliteitscentrum voor Diagnostiek, die bestaan uit meerdere onderdelen (bijvoorbeeld een cursus bestaande uit opeenvolgende sessies) worden door het Kwaliteitscentrum voor Diagnostiek steeds als geheel aangeboden. De Klant heeft niet het recht om deze opleidingen slechts gedeeltelijk af te nemen, tenzij anders werd overeengekomen.

  1. INSCHRIJVINGEN EN HET SLUITEN VAN OVEREENKOMSTEN

4a. Inschrijvingen voor opleidingen

4.1 Klanten hebben de mogelijkheid om zich in te schrijven voor opleidingen aangeboden door KCD. Hiervoor dienen zij zich te wenden tot het daarvoor aangeboden online platform.

4.2 Aanmelden voor een opleiding is mogelijk tot 7 dagen voor aanvang van de training. Latere aanmeldingen kunnen niet worden aanvaard omwille van organisatorische redenen.

4.3 Door het inschrijven voor een opleiding wordt de Klant, tenzij bewijs van het tegendeel, geacht de Algemene Voorwaarden te hebben aanvaard en zich akkoord te verklaren hieraan gebonden te zijn.

4.4 In afwijking op voornoemd principe kan in onderling overleg afgesproken worden dat de Klant kan inschrijven op een later moment en dit tegen de voorwaarden die desgevallend worden overeengekomen.

4b. Overige overeenkomsten

4.5 Overige overeenkomsten worden voorafgegaan door een offerte opgesteld door het Kwaliteitscentrum voor Diagnostiek welke een geldigheidstermijn behelst van 30 dagen. Na deze termijn komt de aangeleverde offerte met de opgenomen voorwaarden te vervallen.

4.6 Een overeenkomst komt tot stand door de expliciete en schriftelijke bevestiging van de offerte in haar geheel door de Klant. Door het aanvaarden van de offerte verklaart de Klant zich akkoord met de Algemene Voorwaarden.

  1. SITUATIES VAN OVERMACHT

5.1 Ingeval van overmacht heeft het Kwaliteitscentrum voor Diagnostiek het recht om, zonder enige schadevergoeding verschuldigd te zijn, de volledige of gedeeltelijke uitvoering van deze overeenkomst stop te zetten of de uitvoering ervan in overleg uit te stellen. Overmacht omvat o.m. natuurrampen, staking, lock-out, oorlog, mobilisatie, blokkade, opstand, epidemies, weersomstandigheden, machinebreuk, brand, ontploffingen, iedere oorzaak die de regelmatige levering van onze diensten of de uitvoering van onze opleiding verhindert, en alle omstandigheden die een essentiële wijziging van de economische toestand teweeg brengen, alsook alle gelijkaardige gebeurtenissen die het Kwaliteitscentrum voor Diagnostiek dan wel haar onderaannemers of leveranciers zouden ondergaan.

5.2 Bij ziekte en/of verhindering van de docent zal KCD zich ertoe verbinden de Klant hiervan tijdig op de hoogte te brengen en indien mogelijk te voorzien in vervanging van gelijk niveau.

5.3 Indien er voor een gelijkwaardige vervanging wordt gezorgd, kan de Klant geen verhaal maken op een vergoeding of compensatie. Wanneer er echter sprake is van een complete annulatie door het Kwaliteitscentrum voor Diagnostiek, wordt er verwezen naar artikel 11 van deze Algemene Voorwaarden.

  1. PRIJZEN

6.1 Prijs- en andere vermeldingen in folders, offertes of andere publicaties van het Kwaliteitscentrum voor Diagnostiek zijn indicatief en binden het Kwaliteitscentrum voor Diagnostiek niet.

6.2 Prijzen zijn inclusief het gebruik van materiaal, accommodatie, water/koffie/thee tijdens de opleidingen.

6.3 De prijzen worden steeds weergegeven in Euro en zijn exclusief BTW of andere heffingen die van overheidswege worden opgelegd.

6.4 Leverings- of uitvoeringstermijnen worden door het Kwaliteitscentrum voor Diagnostiek steeds bij benadering medegedeeld en binden het Kwaliteitscentrum voor Diagnostiek niet.

6.5 Prijzen en andere vermeldingen kunnen door het Kwaliteitscentrum voor Diagnostiek te allen tijde gewijzigd worden, bijvoorbeeld naar aanleiding van indexatie.

  1. FACTURATIE

7.1 Elke betalingsuitnodiging of factuur van het Kwaliteitscentrum voor Diagnostiek dient te worden betaald ten laatste op de daarop vermelde vervaldag. Er kunnen geen bedragen in mindering worden gebracht voor waarborgen, bij wijze van compensatie of om andere redenen.

7.2 Elke onbetaalde factuur wordt vanaf haar vervaldatum van rechtswege en zonder ingebrekestelling verhoogd met een verwijlintrest gelijk aan 10% op jaarbasis en met een forfaitaire schadevergoeding van tien procent, met een minimum van 60 euro, onverminderd het recht van het Kwaliteitscentrum voor Diagnostiek om in voorkomend geval de effectief geleden schade integraal te vorderen. Indien het Kwaliteitscentrum voor Diagnostiek een gespecialiseerde derde, die erkend is tot het uitoefenen van de activiteit van invordering, opdracht geeft tot inning van het verschuldigde, komen alle gerechtelijke en buitengerechtelijke invorderingskosten ten laste van de Klant.

7.3 Indien facturen of betalingsuitnodigingen van het Kwaliteitscentrum voor Diagnostiek onbetaald blijven op hun vervaldag, is het Kwaliteitscentrum voor Diagnostiek gerechtigd alle verdere leveringen van goederen of uitvoering van diensten op te schorten tot volledige betaling van het verschuldigde. De wanbetaler heeft geen recht op vergoeding van eventuele schade die hij/zij ten gevolge van deze opschorting zou lijden.

7.4 Klachten betreffende facturen of betalingsuitnodigingen van het Kwaliteitscentrum voor Diagnostiek dienen gemotiveerd, schriftelijk en per aangetekend schrijven aan het Kwaliteitscentrum voor Diagnostiek te worden toegezonden binnen de acht dagen na factuurdatum, zo niet wordt de schuldvordering voortkomend uit deze facturen vermoed onbetwist te zijn.

  1. MELDEN VAN GEBREKEN

8.1 Klachten betreffende (verborgen) gebreken in geleverde goederen of uitgevoerde diensten dienen schriftelijk aan het Kwaliteitscentrum voor Diagnostiek te worden toegezonden, zo spoedig mogelijk en ten laatste binnen de vierentwintig uur na de vaststelling ervan.

8.2 Deze klachten kunnen worden overgemaakt per mail aan het Kwaliteitscentrum voor Diagnostiek via communicatie@kwaliteitscentrumdiagnostiek.be.

  1. ANNULATIE DOOR DE KLANT

9a. Annulering van goederen

9.1 Wanneer de Klant welbepaalde goederen heeft besteld bij KCD maar deze bestelling wenst te annuleren, dient de Klant het Kwaliteitscentrum voor Diagnostiek hier schriftelijk van in kennis te stellen binnen een termijn van vierentwintig uur na het plaatsen van de bestelling. Annuleringen buiten deze termijn zijn niet mogelijk waardoor de Klant de bestelde goederen toch moet betalen. In dit geval heeft de Klant geen recht op compensatie noch op een vergoeding. Desalniettemin worden de goederen conform de overeenkomst geleverd door KCD.

9b. Annulering van betalende diensten

9.2 Betalende diensten omvatten overeenkomsten tot het leveren van welbepaalde diensten waarvoor een geldelijke vergoeding werd vastgelegd.

9.3 Voor eendaagse opleidingen heeft de Klant een bedenktermijn van 14 dagen na inschrijving. Indien de Klant wenst af te zien van zijn deelname aan de diensten, dient hij het KCD hiervan schriftelijk in kennis te stellen binnen de aangegeven bedenktermijn. In dit geval is er een administratieve kost verschuldigd van €20,00. Reeds betaalde opleidingsvergoedingen worden, onder vermindering van de administratieve kost, terugbetaald aan de Klant.

9.4   Voor meerdaagse opleidingen heeft de Klant een bedenktermijn van 30 dagen na inschrijving. Indien de Klant wenst af te zien van zijn deelname aan de diensten, dient hij het KCD hiervan schriftelijk in kennis te stellen binnen de aangegeven bedenktermijn. In dit geval is er een administratieve kost verschuldigd van €20,00. Reeds betaalde opleidingsvergoedingen worden, onder vermindering van de administratieve kost, terugbetaald aan de Klant.

9.5. Indien de inschrijving plaatsvond op de laatst mogelijk dag, vervalt het recht tot annulering en is de Klant de volledige som van de training verschuldigd. In dit geval kan de Klant geen schadevergoeding noch een compensatie eisen van KCD.

9.6 Wat niet wordt aanvaard als een geldige annulatie zijn de volgende doch niet gelimiteerde voorbeelden: het niet betalen van een factuur, vroegtijdig stopzetten van de opleiding, een mondelinge kennisgeving…

9c. Annulering van gratis diensten

9.6 Gratis diensten omvatten evenementen waarvoor geen geldegelijke vergoeding door de Klant is verschuldigd.

9.7 De Klant heeft de mogelijkheid om gratis opleidingen met een beperkt aantal deelnemers die door het Kwaliteitscentrum voor Diagnostiek worden aangeboden, volledig kosteloos te annuleren tot zeven kalenderdagen voor aanvang van de training. Annuleringen buiten deze termijn zijn enkel mogelijk mits de betaling van een administratieve kost van €20,00.

9.8 Wat niet wordt aanvaard als een geldige annulatie zijn de volgende doch niet limitatieve voorbeelden: een mondelinge kennisgeving, vroegtijdig stopzetten van de opleiding …

9d. Annulering van contracten van lange termijn

9.9 Indien het KCD en de Klant overeenkomen om diensten te leveren over een langere, onafgebroken periode (van minstens één jaar), is het de Klant toegestaan om na afloop van het eerste jaar de overeenkomst schriftelijk op te zeggen.

9.10 De beëindiging van de overeenkomst dient minstens 30 dagen voorafgaand aan de aanvang van de eerstvolgende training in het volgende jaar te gebeuren.

9.11 Bij gebreke aan rechtsgeldige opzeg conform de bovenstaande voorwaarde, is de Klant een opzeggingsvergoeding van 15% van het totaal nog openstaande bedrag verschuldigd.

  1. WIJZIGEN VAN GROEP OP VERZOEK VAN DE KLANT

10.1 Het wisselen van cursistengroep is toegestaan indien de Klant dit tijdig en minsten vierentwintig uur voorafgaand aan het aanvangsuur van de opleiding schriftelijk ter kennisgeeft aan KCD en er een collega-cursist bereid is om te wisselen.

  1. ANNULATIE OF WIJZIGING DOOR KCD

11.1 Het Kwaliteitscentrum voor Diagnostiek kan zich te allen tijde het recht voorbehouden om een cursus niet van start te laten, waarvan de klant dan op de hoogte zal worden gesteld. Aan een ingeschreven Klant wordt in voorkomend geval het betaalde cursusgeld integraal terugbetaald. De Klant is niet gerechtigd op een schadevergoeding.

11.2 Het Kwaliteitscentrum voor Diagnostiek behoudt zich het recht voor omwille van organisatorische redenen een opleiding te laten doorgaan in een andere lesplaats of op een ander tijdstip dan oorspronkelijk gecommuniceerd. De Klant wordt hiervan zo spoedig mogelijk op de hoogte gesteld, hetzij via mail, hetzij telefonisch. Een verandering van locatie kan onder geen geval een reden zijn voor de Klant om de overeenkomst te beëindigen of te ontbinden noch om een schadevergoeding of compensatie te verkrijgen.

11.3 Indien na het sluiten van de overeenkomst aan het Kwaliteitscentrum voor Diagnostiek omstandigheden ter kennis komen die het Kwaliteitscentrum voor Diagnostiek goede grond geven te vrezen dat de wederpartij niet aan zijn verplichtingen zal voldoen, heeft het Kwaliteitscentrum voor Diagnostiek de keuze om de verdere uitvoering van de overeenkomst op te schorten dan wel tot ontbinding van de overeenkomst over te gaan, onverminderd het recht van het Kwaliteitscentrum voor Diagnostiek om schadevergoeding te vorderen. De vorderingen van het Kwaliteitscentrum voor Diagnostiek op de wederpartij zijn in voorkomend geval onmiddellijk opeisbaar.

  1. AANSPRAKELIJKHEID

12.1 Het Kwaliteitscentrum voor Diagnostiek verbindt zich ertoe om naar best vermogen de overeenkomst uit te voeren. Om die reden omvat de verbintenis in hoofde van KCD slechts een inspanningsverbintenis. Echter kan de Klant van het KCD enige vorm van expertise verwachten. Bijgevolg kan het Kwaliteitscentrum voor Diagnostiek en haar aangestelden slechts aansprakelijk gehouden worden voor de hierna vermelde gevallen:

12.2 Het KCD en haar aangestelden of personeel kunnen door de Klant niet aansprakelijk gesteld worden voor schade welke voortvloeit uit de uitvoering van de Overeenkomst, alsmede bedrijfsschade, milieuschade of immateriële schade, tenzij ingevolge opzet of bedrog. 

12.3 Evenwel is de aansprakelijkheid van KCD in alle gevallen beperkt tot het factuurbedrag van dat deel van de overeenkomst waaruit de schade is ontstaan.

12.4 Voor wat betreft de aansprakelijkheid ingevolge gebreken in goederen die door Het Kwaliteitscentrum voor Diagnostiek worden aangeboden, wordt er verwezen naar het Burgerlijk Wetboek (productaansprakelijkheid).

12.5 Het KCD is niet aansprakelijk voor vergoeding van schade als een opleiding moet worden onderbroken, verplaatst en/of geannuleerd omwille van onvoorziene omstandigheden waaronder genoemd in artikel 11.

12.6 Het Kwaliteitscentrum voor Diagnostiek wijst aansprakelijkheid voor schade als gevolg van verminking, vertraging, gebrek aan duidelijkheid en/of andere fouten in de communicatie tussen de Klant en KCD als gevolg van het gebruik van het internet of enig ander medium van communicatie af, tenzij deze schade is veroorzaakt door opzet of grove schuld aan de zijde het KCD.

  1. INTELLECTUELE EN INDUSTRIËLE EIGENDOM

13.1 Alle intellectuele of industriële eigendomsrechten met betrekking tot apparatuur, software, trainingsmateriaal en/of documenten rust uitsluitend bij KCD of haar licentiegevers.

13.2 Het is de Klant niet toegestaan om software, trainingsmateriaal en/of documenten verstrekt in het kader van de opleiding openbaar te maken of te reproduceren.

13.3 Beeld en/of geluidreproductie van de opleidingen is uitdrukkelijk verboden, tenzij mits expliciete toestemming van het KCD.

  1. WIJZIGING VAN DE VOORWAARDEN

14.1 KCD houdt zich het recht voor om te allen tijde de Algemene Voorwaarden te wijzigen. KCD brengt de Klant hiervan op de hoogte binnen een redelijke termijn na het opstellen van de nieuwe Algemene Voorwaarden.

14.2 De nietigheid of niet afdwingbaarheid van een bepaling van de Algemene Voorwaarden heeft geen invloed op de geldigheid of afdwingbaarheid van de andere bepalingen. In voorkomend geval, dient/dienen de desbetreffende bepaling(en) op zodanige wijze geïnterpreteerd te worden zodat deze als geldig en afdwingbaar beschouwd kunnen worden en opdat de initiële bedoeling van de betrokken bepaling voor zoveel als mogelijk wordt behaald en nagestreefd.

  1. GDPR

De persoonlijke gegevens die u ons verstrekt zullen wij enkel gebruiken voor de diensten of doeleinden waarvoor u uw toestemming heeft gegeven. Het KCD leeft de Europese Verordening 2016/679 van 27 april 2016 betreffende de bescherming van persoonsgegevens na, evenals de Belgische Kaderwet dd. 30 juli 2018. 

Wij verwijzen u naar ons privacy beleid op de website voor meer details.

  1. GESCHILLENREGELING EN TOEPASSELIJK RECHT

16.1 Alle geschillen ontstaan uit of met betrekking tot onderhavige Algemene Voorwaarden worden beheerst door het Belgisch recht. Enkel de rechtbanken van Gent zijn bevoegd om kennis te nemen van geschillen tussen partijen.